Logopedie en reflexintegratie

Een medicijnvrije aanpak voor leer-, sensorische, emotionele en gedragsmatige uitdagingen

 

In mijn logopediepraktijk zie ik veel kinderen en volwassenen die ik begeleid maar die net niet tot automatiseren komen of die niet over een drempel komen voor je gevoel. Je voelt dat er meer aan de hand is maar kunt er niet de vinger opleggen. Daarom ben ik mij gaan verdiepen in reflexintegratie.

 

Als baby heeft iedereen primaire reflexen gehad. Deze zijn nodig voor ontwikkeling en horen vanzelf te verdwijnen. Als ze niet helemaal geïntegreerd worden kunnen ze allerlei problemen veroorzaken! Motorische problemen, ontwikkelingsachterstanden en leerproblemen zijn vaak terug te voeren naar deze reflexrestanten. De restanten kunnen door middel van oefenen worden weggewerkt.

 

Hoe komt het toch dat er steeds meer kinderen lijken te zijn met ADD/ADHD, autisme, dyslexie, taalontwikkelingsstoornissen, leerproblemen enzovoort? Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk te kijken naar wat fundamenteel nodig is voor ontwikkeling: belangrijk zijn beweging en een goede omgeving. Als we daar naar kijken kunnen we gaan begrijpen waarom dit fundament bij veel kinderen niet goed is gelegd.

Beweging is essentieel voor baby’s. Ze moeten hun innerlijke aangeboren primitieve reflex programma’s volgen waarmee ze al in de baarmoeder beginnen met ontwikkelen tot hun volledige integratie in het hele lichaamsbewegingsysteem. Wanneer stapjes gemist worden –door geboortetrauma, omgevingsfactoren, te lang doorbrengen in babystoeltjes en daarmee te weinig tijd om te ontdekken en ontwikkelen op de grond, dan wordt het fundament voor een goede hersenontwikkeling en houdingsfunctie niet goed aangelegd. Dit kan leiden tot ontwikkelingsproblemen bij kinderen en daardoor die niet goed functioneren en uitdagingen hebben op het gebied van gezondheid.

Reflexintegratie gaat over het resetten van dit fundament. Met eenvoudige oefeningen worden de mogelijkheden van het brein en zenuwstelsel gestimuleerd om nieuwe zenuwverbindingen tot stand te brengen. Deze oefeningen helpen de persoon te ontwikkelen en fysiek, emotioneel en mentaal te herstellen. De oefeningen bestaan als aangeboren motorische primitieve reflexpatronen die moeten worden geactiveerd en geïntegreerd zodat een kind zich normaal kan ontwikkelen.

Dus herken jij je kind in: moeilijk stilzitten; problemen met concentratie; bijt veel op vingers, kleding, potloden; struikelt over z’n eigen benen, is motorisch onhandig; lijkt slim genoeg maar er komt niet uit wat er in zit; kan niet goed rechtop blijven zitten, houdt het hoofd dan scheef of ondersteunt het; leren fietsen en/of zwemmen ging of gaat problematisch.

Waarschijnlijk is er sprake van nog actieve reflexen, waardoor je kind veel harder dan normaal zijn best moet doen om dingen te leren. Hierdoor kan ook stress ontstaan waardoor het leerproces niet goed op gang komt.

Ik help jullie graag de reflexen alsnog te integreren waardoor het lichaam en de hersenen beter gaan samenwerken. We bouwen aan een stevig fundament. Je kind ervaart meer rust en komt weer in balans. De ontwikkeling kan (eindelijk) verder gaan.